Tuesday, October 19, 2010

Militarisering av japanska Business

Totalt artikel: 263340
Totalt författare: 81799
Totalt antal hämtningar: 1665961

Nyaste medlem
Kyle Morris

Det är ett konkret och välkänt faktum att japanska militären tyckte och strategier har varit fortsatt att ha enorma inflytande på japanska hanteringen praxis. 1970-Och 80-talen i glansperiod av vurm att lära sig japanska hanteringen, var boken av fem ringar, skriven av en japansk samurai, Miyamoto Musashi, exempelvis hyllats som bok som påverkas mycket av japanska strategiskt tänkande och praxis. Det var enligt uppgift ett måste läsa bok för japanska verkställande presidium.Översättning av boken av fem ringar till svenska var en av bästsäljare vid den tidpunkten. Denna bok, påminner mycket om Sun Tzu Art av krig.

Andra än boken fem ringar och behandlingen förstärkning andra japanska försvaret, deras tre kinesiska klassiker som folk säger bland de mycket rekommenderade läser detta en japanska VD. Överst på listan är Sun Tzu Art av krig.Detta följs av en annan berömda militära klassiker om strategi, Annals of tre riken, och resan till väst eller det legendariska klassiskt av monkey King.

Intressant nog finns det en annan kinesiska klassiska texter många japanska VD borde läsa, men på något sätt det inte väl är uppskattat. Denna klassiker är marginalen som vatten och det är också fylld med olika strategier för att vinna strider.En anledning kan vara att marginalen som vatten är en klassiker som avbildas rebeller som är goda och deras antiestablishment rebeller. Att avbilda denna upproriska antiestablishment attityd är inte bara acceptabel men en dygd är godtagbara och skulle överensstämma med värdet systemet med japanska hanteringen. De som känner till de kinesiska klassikerna kan säga att monkey kom i resan till väst var också en rebell som kämpade mot inrättandet.

Det är emellertid stor skillnad.Till skillnad från rebellerna i marginalen som vatten var monkey King i resan till väst mycket under kontroll. Hans herre, en buddistisk munk, skulle delta i en skanderande samtal monkey King mycket smärta, om han disobeyed sina order.På detta sätt var monkey King hindrades från att göra något som oacceptabelt att befälhavaren.

Militärt inflytande på japanska affärsmetoder går utöver behandlingen av böcker om ämnet. Framför allt kända japanska företag att genomföra årliga för regelbundna förvaltning läger för sina anställda och chefer. Dessa läger körs i ett mycket militariserat sätt och omfattar många ritualer som meditation, lagarbete, överlevnadsteknik, etc. skärpan i dessa läger styrks av det faktum att vissa deltagare inte kan uthärda de svåra straff. De som överlever är emellertid enligt vad som påstås kunna bli bättre chefer och beslutsfattare.

Krig och verksamhet

Det bör tydligt av nu när det finns en stark analogi mellan militärt tänkande och näringslivet. Det är dock först under senare år att olika forskare har börjat aktivt intresse gäller militära begrepp för förvaltning och marknadsföring.

Näringslivet är inte till skillnad från slagfältet i själva verket de flesta företagen utarmas beror på dålig planering, som resulterar i förlust av pengar och sysselsättning.Detta är inte annorlunda än krig, var dålig planering kan leda till förlust av män, utrustning och slaget själv för företag i näringslivet, effekterna av förluster kan tid hon kände sig om många andra sektorer av ekonomin liksom förluster i krig kan bokstavligen riva en nation isär.

Konkurrensen i näringslivet kan också vara mycket onda och utan nåd.Förstör konkurrenterna är en gemensam händelse för dagen.Grundläggande tyckte till exempel ligger till grund för att använda i praktiken av jämförande reklam bläckfisk en konkurrent i dålig dager och att misskreditera dem om möjligt.I Nordamerika blev jämförande reklam så onda i ett skede som lagstiftare hade att ingripa.Exempel i Kanada leda orättvisa och leverans jämförelser av Pepsi och Coca-Cola i en serie av jämförande reklam 1980 till Coca-Cola ställs klagomål mot Pepsi kanadensiska reklam normer rådet och andra organ.Detta ledde till de efterföljande ändringarna i den kanadensiska kod reklam standarder.Den här bilden går för att visa att företag inte kommer att tveka att ta en chef när opinionsundersökningar i systemet för att få en strategisk fördel gentemot konkurrenterna.

Uppriktigt sagt är, hänsynslöshet och konkurrens i näringslivet inte mindre dramatiskt än på slagfältet.Likheten är kanske en kunskap på något litet sätt genom gemensamma kineserna säger-näringslivet är som ett slagfält.Det är därför en stor överraskning som var strategier som jag hittade en mycket varm publik i styrelserum affärsmän.


View the original article here

No comments:

Post a Comment